; Jak podnieść odporność jesienią? - Przystanek Góry
jak zadbać o odporność jesienią

Jesień to wyjątkowo wymagający czas dla naszego organizmu. Niskie temperatury sprzyjają  bowiem przeziębieniom. Ryzyko ich złapania zminimalizujemy stosując kilka prostych zasad. Podpowiadamy, jak wzmocnić odporność i nie dać się chorobie  w jesiennym okresie!

Jedz zdrowo

Jednym z kluczowych sposobów na budowanie odporności jest zdrowa, dobrze zbilansowana i bogata w składniki odżywcze dieta. Szczególne znaczenie w jesiennym okresie ma dla naszego systemu obronnego witamina C, odpowiedzialna za produkcję immunoglobulin zwalczających infekcje. W jadłospisie na jesień nie może więc zabraknąć bogatych w nią produktów, a zwłaszcza cytrusów oraz soków z malin, aronii i czarnej porzeczki. Z kolei źródłem witaminy A, która chroni błony śluzowe układu oddechowego przed przenikaniem bakterii i wirusów są zielone, żółte i pomarańczowe warzywa, żółtka jaj i wyroby mleczarskie. Oprócz tego jesienna dieta powinna być wzbogacona o czosnek, będący źródłem wielu witamin i minerałów oraz miód, który nie tylko dostarcza cenne mikroelementy, ale również wykazuje działanie przeciwbakteryjne. Jesienią stawiajmy też na ciepłe zupy, które doskonale rozgrzewają organizm od środka, przez co sprzyjają jego odporności. Nie zapominajmy też o codziennym piciu przynajmniej 1,5 litra wody, która oczyszcza organizm z niebezpiecznych toksyn.

Wysypiaj się

Zbilansowana dieta to jeszcze nie wszystko. Pamiętajmy, że wypoczęty organizm, to organizm mniej podatny na różnego rodzaju infekcje, o które tak łatwo w chłodniejsze miesiące roku. Dlatego jesienią dbajmy o jakość naszego snu – odpowiednia jego dawka jest kluczowa dla właściwego funkcjonowania układu odpornościowego. Liczne badania dowodzą, że regularne spanie krócej niż 6 godzin wielokrotnie zwiększa ryzyko złapania infekcji. Poza długością snu należy zadbać o jego godziny – dobrze, by były one stałe, ponieważ rozregulowany rytm dobowy również nie sprzyja walce z wirusami.

Bądź w ruchu

Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie. Wraz z nadejściem jesieni nie powinniśmy rezygnować z aktywności fizycznej. Wręcz przeciwnie – to właśnie w tym czasie należy pamiętać o regularnych ćwiczeniach, które pozwolą nam zahartować organizm, a tym samym uchronić go przed chorobą. Spacery, siłownia, basen, gimnastyka w domu – niezależnie od formy aktywności, należy powtarzać ją minimum 3 razy w tygodniu, by wspomóc działanie układu odpornościowego. Świetnym pomysłem są również jesienne górskie wędrówki, które wzmacniają stawy i mięśnie, przyczyniają się do zwiększenia objętości płuc oraz skutecznie hartują organizm.

Unikaj stresu

Stres, który w mniejszym lub większym stopniu towarzyszy każdemu z nas, ma negatywny wpływ na odporność. W sytuacjach napięcia wydzielany jest bowiem kortyzol, który zmniejszając liczbę limfocytów, osłabia reakcje układu immunologicznego. Zaburzona w stresowych momentach flora układu pokarmowego sprawia z kolei, że łatwiej rozwijają się w nim różne drobnoustroje, które mogą przyczyniać się do występowania infekcji. W osiągnięciu jesiennej równowagi świetnie sprawdzą się rozmaite ćwiczenia relaksacyjne, które doskonale uspokajają i wyciszają.

Zaplanuj jesień w Przystanku Góry

Chcesz wzmocnić swoją odporność na jesień? Zapraszamy na aktywny, regeneracyjny pobyt w Przystanku Góry w Szczyrku! Przyjemne temperatury, brak tłumów i piękna sceneria sprzyjają ładowaniu wewnętrznych baterii. Czekające w okolicy szlaki górskie to doskonałe miejsce, by dzięki wędrówkom zahartować układ immunologiczny na wymagający dla niego czas.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *